loading...
ردپای بهشت
admin بازدید : 45 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)


جناب بحرانی در دره 59 کتاب ددر النجفیه می نویسد :
انما أخذ بقول هذا الأخباري الذي أفتاه بناء على ما فهمه من الأخبار، و أن الحكم في تلك المسألة كذلك، فكيف يكون مقلّدا للإمام، و الأخباري الآخر يفتي بخلافه باعتبار ما أدّى إليه فهمه و وصل إليه إدراكه؟

تا آنجا که می گوید :


من أنه ربّما نشأ من اختلاف الأخبار، و ربّما نشأ من اختلاف الأفهام، الذي هو السبب التام في أكثر الأحكام
اگر این دره را کامل بخوانید متوجه می شوید که جناب شیخ یوسف بحرانی سعی بر این دارد که بگوید مجتهدین و اخباریین فرقی باهم ندارند زیرا مجتهدین به دلیل عقلی عمل می کنند و اخباریین به فهم فقیه و هر دو تقلید را جائز می دانند در همان بخش ذکر می کند اینکه اخباریین می گویند همه رعیت یعنی مردم مقلد معصوم اند غلط است زیرا وقتی که شخص اخباری به عالم رجوع می کند آن عالم فهم خود را از روایت می گوید و شخص قبول کرده و بدون دلیل می پذیرد همانطور که اصولیون از مجتهد می پذیرند . همانطور که می بینیم اخباریان ارومیه و تبریز به طور کامل از شیخ حسین عرب باغی تقلید می کنند و اساسا تقلید یک مقوله مشترک بین هر دو گروه است . اخباری فهم خود را میگوید و مجتهد نیز همین طور برای همین شیخ یوسف بحرانی اشاره میکند که این اختلاف واقع شده بین اخباریین به خاطر فهم است نه به خاطر اختلاف حدیث . همانطور که فیض کاشانی نیز در کتاب الاصول الاصلیه ص 150- 151 می نویسد :
تقلید اگر از روی بصیرت و آگاهی باشد تقلیدی جائز است ( که همان تقلید از اخباریان است و در ادامه می گوید حتی اگر از روی بصیرت و آگاهی نباشد )، تا آنجا کی می گوید : و تقلیدی که از روی بصیرت و آگاهی نیست ولی جائز است تقلید از اخباریون در در فتواهایشان است .
در اینجا جناب فیض فاش می گوید که تقلید از اخبارییون حتی اگر از روی بصرت و آگاهی نیست درست است ، ولی در اینجا نهج اهل حدیث و اخباریین جدا می شود ، در پست های بعدی به بیان عقاید اهل حدیث می پردازم .

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 63
  • بازدید سال : 498
  • بازدید کلی : 6,999