1ـ قرائت
قرائت، همان تلاوت و خواندن قرآن كریم است، یعنی هرگاه تلاوت قرآن به
گونهای باشد كه از نصّ وحی الهی حكایت كند و برحسبِ اجتهادِ یكی از قرّاء
معروف ـبرپایه و اصول مضبوطی كه در علم قرائت شرط شده استـ استوار باشد،
قرائت قرآن تحقّق یافته است[1].
امام صادق،(ع)، میفرماید: «قرآن یكی بیش نیست و اختلاف بر سر قرائت آن، از جانب راویان (قاریان) صورت گرفته است»[2].
قرآن دارای نصّ واحدی است و اختلاف میان قرّاء بر سرِ بدست آوردن و رسیدن به آن نصّ واحد است و عوامل اختلاف چند چیز است:
1ـ اختلاف مصاحف اوّلیه، چه پیش از اقدام به یكسان كردن مصاحف در زمان عثمان و چه پس از آن.
2ـ نارسایی خط و نوشتههای قرآن كه از هرگونه علایم مشخصه و حتّی از نقطه، عاری بوده است.
3ـ ابتدایی بودن خط، نزد عرب آن روز[3].
2ـ ترتیل
حضرت علی،(ع)، درباره معنای ترتیل میفرماید: «انتخاب محلّ مناسب برای وقف كردن و تلفّظ صحیح حروف»[4].
3ـ تجوید
علم تجوید، زاییده علم قرائت بوده و عبارت است از: قواعدی كه از قرائات
سبعه، استنباط و تدوین گردیده است. در علم تجوید از مخارج و صفات حروف و
سایر دستورهای تلاوت قرآن مجید، بحث میشود. نخستین كسی كه این علم را به
رشته تحریر درآورد ابومزاحم موسیبنعبیدالله است كه در قرن چهارم میزیسته
است[5].
درباره
دانستنی های قرآن ,